REGULAMIN RADY RODZICÓW
przy IV Liceum Ogólnokształcącym
im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Podstawą prawną działania Rady Rodziców jest ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (z późn. zmianami).
- Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów IV Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu.
Rozdział II
Cele, zadania i kompetencje
§ 2
- Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także występowanie do innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
- Szczególnym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej funkcji szkoły.
§ 3
Zadaniami Rady Rodziców są w szczególności:
- zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły,
- pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
- gromadzenie funduszy, z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, przeznaczonych na wspieranie statutowej działalności szkoły,
- współdziałanie z innymi organami szkoły w realizacji zadań opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
- wspieranie działań na rzecz polepszenia warunków kształcenia w szkole oraz wspieranie aktywności uczniów i nauczycieli na polu naukowym, sportowym, kulturalnym i artystycznym,
- dążenie do zapewnienia uczniom równych szans w procesie kształcenia oraz możliwości udziału w różnych działaniach podejmowanych przez szkołę,
- określanie wewnętrznej struktury i trybu pracy Rady, trybu przeprowadzania wyborów oraz zasad gromadzenia i wydatkowania funduszy.
§ 4
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
– programu wychowawczego szkoły,
– programu profilaktyki szkoły, - opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
Rozdział III
Struktura i tryb pracy
§ 5
- W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu Rad Oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. Rady Oddziałowe w dalszej części Regulaminu zwane będą Trójkami Klasowymi.
- Wybory Trójki Klasowej i przedstawiciela do Rady Rodziców, na pierwszym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym, przeprowadza wychowawca klasy.
- Trójka Klasowa składa się z trzech rodziców lub opiekunów prawnych uczniów danej klasy, którzy pełnią odpowiednio funkcje: przewodniczącego, skarbnika i sekretarza.
- Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz Trójek Klasowych określony jest w Załączniku nr 1.
§ 6
- Termin i miejsce pierwszego zebrania Rady Rodziców ustala przewodniczący ustępującej Rady, w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Informacja ta zostaje przekazana za pośrednictwem wychowawców klas, nowo wybranym przedstawicielom do Rady Rodziców.
- Rada Rodziców na pierwszym zebraniu wybiera prezydium Rady Rodziców w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz i skarbnik, oraz trzyosobową Komisję Rewizyjną.
- Kompetencje prezydium Rady Rodziców:
- przewodniczący lub/i zastępca przewodniczącego organizują pracę Rady, zwołują i prowadzą zebrania, reprezentują Radę na zewnątrz,
- sekretarz odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej zebrań,
- skarbnik odpowiada za bieżące monitorowanie oraz za prawidłowe dokumentowanie przychodów i rozchodów środków pieniężnych Rady.
- Komisja Rewizyjna sprawuje nadzór nad działaniami prezydium Rady Rodziców, a w szczególności opiniuje roczne sprawozdanie z działalności i sprawozdanie finansowe.
- Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok. Kadencja przewodniczącego, sekretarza i skarbnika może trwać dłużej niż rok, pod warunkiem, że zostaną ponownie wybrani przez Radę Rodziców.
- Osoby tworzące prezydium mogą zostać odwołane przez Radę Rodziców, także w trakcie trwania kadencji. Na miejsce odwołanych osób wybiera się nowe.
- Na pierwszym zebraniu tworzona jest lista członków Rady Rodziców z podaniem: imienia i nazwiska, reprezentowanej klasy oraz dane kontaktowe w postaci adresu e-mail lub numeru telefonu.
- Osoba, która odmówi podania danych kontaktowych, przyjmuje do wiadomości, że może nie zostać powiadomiona o ewentualnych zmianach terminów zebrań lub o zwołaniu dodatkowego zebrania.
§ 7
- Zebrania Rady Rodziców odbywają się raz w miesiącu, z pominięciem miesięcy wakacyjnych.
- Na każdym zebraniu określa się termin i miejsce następnego zebrania.
- W razie potrzeby, przewodniczący może zwołać dodatkowe zebranie Rady Rodziców lub zebranie prezydium Rady Rodziców.
- O terminie i miejscu zebrania dodatkowego muszą zostać powiadomieni wszyscy członkowie Rady Rodziców, którzy podali dane kontaktowe. Niespełnienie tego warunku skutkuje, że obecni na zebraniu nie będą upoważnieni do podejmowania uchwał.
§ 8
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane przez sekretarza lub inną osobę wyznaczoną przez przewodniczącego. Na każdym zebraniu tworzone są także listy obecności.
- Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, a ich treść zapisywana jest w protokole.
- Jeżeli w wyniku głosowania, ze względu na równą liczbę głosów „za” i „przeciw”, nie nastąpi rozstrzygniecie, przeprowadza się dyskusję i ponowne głosowanie. Jeśli mimo to nie nastąpi rozstrzygnięcie, głos decydujący ma przewodniczący.
§ 9
- W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
- Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.
- Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głosowaniach.
§ 10
- Mandat członka Rady Rodziców lub Trójki Klasowej wygasa z dniem:
- złożenia pisemnej rezygnacji z udziału w pracach Rady,
- odwołania członka przez Radę Rodziców lub ogół rodziców klasy, którą reprezentuje,
- ukończenia lub zaprzestania nauki w szkole przez ucznia, którego rodzicem lub prawnym opiekunem jest członek Rady,
- upłynięcia czasu trwania kadencji,
- zaistnienie innych okoliczności uniemożliwiających pełnienie funkcji.
- Na miejsce członka Rady Rodziców, któremu wygasa mandat, rodzice uczniów danej klasy mogą wybrać nową osobę.
Rozdział IV
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy
§ 11
- Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
- Rodzice mogą dokonywać wpłat skarbnikowi swojej Trójki Klasowej za pokwitowaniem, mogą też wpłacać pieniądze bezpośrednio na rachunek bankowy.
- Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji w formie pisemnej, w sposób przejrzysty i klarowny, umożliwiający ich weryfikację i kontrolę. Dokumentacja finansowa przechowywana jest przez szkołę co najmniej przez 5 lat od zakończenia kadencji Rady Rodziców.
§ 12
- Fundusze gromadzone przez Radę Rodziców przechowywane są na rachunku bankowym.
- Do podejmowania środków finansowych z rachunku bankowego upoważnieni są: przewodniczący, skarbnik i ewentualnie inne osoby upoważnione przez Radę Rodziców.
- Za monitorowanie stanu konta oraz rejestrowanie wpłat i wypłat z konta bankowego odpowiada skarbnik.
§ 13
- Decyzje o wydatkowaniu środków finansowych podejmowane są przez Radę Rodziców w wyniku głosowania.
- Pisemne wnioski o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- dyrektor szkoły,
- rodzice,
- nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
- uczniowie.
- Wniosek o dofinansowanie powinien zawierać: datę sporządzenia, precyzyjnie określenie na co mają być przeznaczone środki finansowe oraz kiedy zostaną/zostały poniesione, uzasadnienie, wnioskowaną kwotę, informacje w jaki sposób będą udokumentowane wydatki, opinię dyrektora szkoły oraz podpis wnioskodawcy.
- Wnioski można składać bezpośrednio do przewodniczącego Rady Rodziców lub za pośrednictwem sekretariatu szkoły.
- Złożone wnioski rozpatrywane są na najbliższym zebraniu Rady Rodziców. W przypadku wątpliwości, Rada Rodziców może poprosić wnioskodawcę o doprecyzowanie wniosku.
- W uzasadnionych przypadkach, przewodniczący Rady Rodziców może decyzję o dofinansowaniu wniosku podjąć samodzielnie lub w porozumieniu z dyrektorem szkoły i z prezydium Rady. W takich przypadkach przewodniczący przedstawia sytuację na najbliższym zebraniu Rady Rodziców, co jest odnotowywane w protokole.
§ 14
- W działalności finansowej Rady Rodziców obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi.
- Rada Rodziców raz w roku, przed końcem swojej kadencji, składa ogółowi rodziców uczniów szkoły pisemne sprawozdanie ze swojej działalności wraz ze sprawozdaniem finansowym.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 15
- Sprawy nieuregulowane w Regulaminie Rada Rodziców rozstrzyga w drodze uchwał, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zmiana Regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Regulamin Rady Rodziców przy IV LO im. KEN w Poznaniu Załącznik nr 1 do Regulaminu Rady Rodziców