REGULAMIN RADY RODZICÓW
przy IV Liceum Ogólnokształcącym
im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Podstawą prawną działania Rady Rodziców jest ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (z późn. zmianami).
  2. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów IV Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu.

Rozdział II
Cele, zadania i kompetencje

§ 2

  1. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także występowanie do innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  2. Szczególnym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej funkcji szkoły.

§ 3

Zadaniami Rady Rodziców są w szczególności:
  1. zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły,
  2. pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
  3. gromadzenie funduszy, z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, przeznaczonych na wspieranie statutowej działalności szkoły,
  4. współdziałanie z innymi organami szkoły w realizacji zadań opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
  5. wspieranie działań na rzecz polepszenia warunków kształcenia w  szkole oraz wspieranie aktywności uczniów i nauczycieli na polu naukowym, sportowym, kulturalnym i artystycznym,
  6. dążenie do zapewnienia uczniom równych szans w procesie kształcenia oraz możliwości udziału w różnych działaniach podejmowanych przez szkołę,
  7. określanie wewnętrznej struktury i trybu pracy Rady, trybu przeprowadzania wyborów oraz zasad gromadzenia i wydatkowania funduszy.

§ 4

Do kompetencji Rady Rodziców należy:
  1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
    – programu wychowawczego szkoły,
    – programu profilaktyki szkoły,
  2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.

Rozdział III
Struktura i tryb pracy

§ 5

  1. W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu Rad Oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. Rady Oddziałowe w dalszej części Regulaminu zwane będą Trójkami Klasowymi.
  2. Wybory Trójki Klasowej i przedstawiciela do Rady Rodziców, na pierwszym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym, przeprowadza wychowawca klasy.
  3. Trójka Klasowa składa się z trzech rodziców lub opiekunów prawnych uczniów danej klasy, którzy pełnią odpowiednio funkcje: przewodniczącego, skarbnika i sekretarza.
  4. Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz Trójek Klasowych określony jest w Załączniku nr 1.

§ 6

  1. Termin i miejsce pierwszego zebrania Rady Rodziców ustala przewodniczący ustępującej Rady, w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Informacja ta zostaje przekazana za pośrednictwem wychowawców klas, nowo wybranym przedstawicielom do Rady Rodziców.
  2. Rada Rodziców na pierwszym zebraniu wybiera prezydium Rady Rodziców w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz i skarbnik, oraz trzyosobową Komisję Rewizyjną.
  3. Kompetencje prezydium Rady Rodziców:
    1. przewodniczący lub/i zastępca przewodniczącego organizują pracę Rady, zwołują i prowadzą zebrania, reprezentują Radę na zewnątrz,
    2. sekretarz odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej zebrań,
    3. skarbnik odpowiada za bieżące monitorowanie oraz za prawidłowe dokumentowanie przychodów i rozchodów środków pieniężnych Rady.
  4. Komisja Rewizyjna sprawuje nadzór nad działaniami prezydium Rady Rodziców, a w szczególności opiniuje roczne sprawozdanie z działalności i sprawozdanie finansowe.
  5. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok. Kadencja przewodniczącego, sekretarza i skarbnika może trwać dłużej niż rok, pod warunkiem, że zostaną ponownie wybrani przez Radę Rodziców.
  6. Osoby tworzące prezydium mogą zostać odwołane przez Radę Rodziców, także w trakcie trwania kadencji. Na miejsce odwołanych osób wybiera się nowe.
  7. Na pierwszym zebraniu tworzona jest lista członków Rady Rodziców z podaniem: imienia i nazwiska, reprezentowanej klasy oraz dane kontaktowe w postaci adresu e-mail lub numeru telefonu.
  8. Osoba, która odmówi podania danych kontaktowych, przyjmuje do wiadomości, że może nie zostać powiadomiona o ewentualnych zmianach terminów zebrań lub o zwołaniu dodatkowego zebrania.

§ 7

  1. Zebrania Rady Rodziców odbywają się raz w miesiącu, z pominięciem miesięcy wakacyjnych.
  2. Na każdym zebraniu określa się termin i miejsce następnego zebrania.
  3. W razie potrzeby, przewodniczący może zwołać dodatkowe zebranie Rady Rodziców lub zebranie prezydium Rady Rodziców.
  4. O terminie i miejscu zebrania dodatkowego muszą zostać powiadomieni wszyscy członkowie Rady Rodziców, którzy podali dane kontaktowe. Niespełnienie tego warunku skutkuje, że obecni na zebraniu nie będą upoważnieni do podejmowania uchwał.

§ 8

  1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane przez sekretarza lub inną osobę wyznaczoną przez przewodniczącego. Na każdym zebraniu tworzone są także listy obecności.
  2. Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, a ich treść zapisywana jest w protokole.
  3. Jeżeli w wyniku głosowania, ze względu na równą liczbę głosów „za” i „przeciw”, nie nastąpi rozstrzygniecie, przeprowadza się dyskusję i ponowne głosowanie. Jeśli mimo to nie nastąpi rozstrzygnięcie, głos decydujący ma przewodniczący.

§ 9

  1. W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
  2. Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.
  3. Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w  głosowaniach.

§ 10

  1. Mandat członka Rady Rodziców lub Trójki Klasowej wygasa z dniem:
    1. złożenia pisemnej rezygnacji z udziału w pracach Rady,
    2. odwołania członka przez Radę Rodziców lub ogół rodziców klasy, którą reprezentuje,
    3. ukończenia lub zaprzestania nauki w szkole przez ucznia, którego rodzicem lub prawnym opiekunem jest członek Rady,
    4. upłynięcia czasu trwania kadencji,
    5. zaistnienie innych okoliczności uniemożliwiających pełnienie funkcji.
  2. Na miejsce członka Rady Rodziców, któremu wygasa mandat, rodzice uczniów danej klasy mogą wybrać nową osobę.

Rozdział IV
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy

§ 11

  1. Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
  2. Rodzice mogą dokonywać wpłat skarbnikowi swojej Trójki Klasowej za pokwitowaniem, mogą też wpłacać pieniądze bezpośrednio na rachunek bankowy.
  3. Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji w formie pisemnej, w sposób przejrzysty i klarowny, umożliwiający ich weryfikację i kontrolę. Dokumentacja finansowa przechowywana jest przez szkołę co najmniej przez 5 lat od zakończenia kadencji Rady Rodziców.

§ 12

  1. Fundusze gromadzone przez Radę Rodziców przechowywane są na rachunku bankowym.
  2. Do podejmowania środków finansowych z rachunku bankowego upoważnieni są: przewodniczący, skarbnik i ewentualnie inne osoby upoważnione przez Radę Rodziców.
  3. Za monitorowanie stanu konta oraz rejestrowanie wpłat i wypłat z konta bankowego odpowiada skarbnik.

§ 13

  1. Decyzje o wydatkowaniu środków finansowych podejmowane są przez Radę Rodziców w wyniku głosowania.
  2. Pisemne wnioski o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
    1. dyrektor szkoły,
    2. rodzice,
    3. nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
    4. uczniowie.
  3. Wniosek o dofinansowanie powinien zawierać: datę sporządzenia, precyzyjnie określenie na co mają być przeznaczone środki finansowe oraz kiedy zostaną/zostały poniesione, uzasadnienie, wnioskowaną kwotę, informacje w jaki sposób będą udokumentowane wydatki, opinię dyrektora szkoły oraz podpis wnioskodawcy.
  4. Wnioski można składać bezpośrednio do przewodniczącego Rady Rodziców lub za pośrednictwem sekretariatu szkoły.
  5. Złożone wnioski rozpatrywane są na najbliższym zebraniu Rady Rodziców. W przypadku wątpliwości, Rada Rodziców może poprosić wnioskodawcę o doprecyzowanie wniosku.
  6. W uzasadnionych przypadkach, przewodniczący Rady Rodziców może decyzję o dofinansowaniu wniosku podjąć samodzielnie lub w porozumieniu z dyrektorem szkoły i z prezydium Rady. W takich przypadkach przewodniczący przedstawia sytuację na najbliższym zebraniu Rady Rodziców, co jest odnotowywane w protokole.

§ 14

  1. W działalności finansowej Rady Rodziców obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi.
  2. Rada Rodziców raz w roku, przed końcem swojej kadencji, składa ogółowi rodziców uczniów szkoły pisemne sprawozdanie ze swojej działalności wraz ze sprawozdaniem finansowym.

Rozdział V
Postanowienia końcowe

§ 15

  1. Sprawy nieuregulowane w Regulaminie Rada Rodziców rozstrzyga w drodze uchwał, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Zmiana Regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia.
  3. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

ikonka-pdf (1 kB) Regulamin Rady Rodziców przy IV LO im. KEN w Poznaniu
Załącznik nr 1 do Regulaminu Rady Rodziców

© IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu, 2015